Algemene informatie

  • Naam:Marcel
  • Functie:Pre Sales Consultant Security
  • Gestart:2003
  • Leeftijd:57

Kun je iets vertellen over jouw functie en de afdeling?

Jazeker! Ik ben werkzaam als Pre Sales Consultant Security en ik ben onderdeel van het Smart Infra Security team. Samen met mijn collega’s bieden wij klanten vanuit onze securitypropositie producten aan in combinatie met onze diensten. Zodat we echt meerwaarde kunnen bieden aan onze klanten. Een product inzetten is prima maar het is natuurlijk nog veel mooier wanneer je als organisatie een totale dienst kan leveren zodat je de klant kunt ontzorgen en hij echt geholpen is. Primair is mijn rol om sales te ondersteunen en goed te bekijken wat passend kan zijn als securityoplossing of dienst bij de klanten die wij bezoeken. Voor mij is het dus heel erg belangrijk om de vertaling te zoeken vanuit het functionele naar de techniek. Dat betekent eigenlijk wanneer een klant een bepaalde behoefte heeft of tekortschiet in een bepaalde securityoplossing dan wil hij daarbij ondersteund en geadviseerd worden hoe hij dat het beste kan aanpakken of verbeteren. En daar zitten vaak allerlei interessante aspecten aan vast zodat wij vanuit onze securitypropositie die klant kunnen helpen.

Maar wat doe jij dan precies voor de klant?

Vanuit de gesprekken die ik heb met de klant moet ik echt de behoefte gaan ontrafelen. Wat is nou eigenlijk precies hun probleem? Heel vaak hebben ze een bepaald idee maar dat klopt niet altijd helemaal met de werkelijkheid. Doordat we niet alleen producten leveren maar dit juist in combinatie met managed services doen, kunnen we de klant echt ontzorgen. Specifiek vanuit security ligt er een pittige taak voor medewerkers bij de klant die hiervoor verantwoordelijk zijn en zij kunnen dit vaak niet meer behappen. Alleen al wanneer je kijkt naar de bedreigingen van een virus, daar komen zoveel verschillende varianten op één dag bij kijken. Dat betekent dat een organisatie hier op een andere manier mee om moet gaan. Ze kunnen dit uitbesteden of automatiseren zodat zaken sneller afgehandeld en geregeld worden. Daarom is het heel erg belangrijk om goed te weten wat er speelt.

Wanneer ik alle informatie heb verzameld dan ga ik uitzoeken hoe ik de klant het beste kan helpen met hun securityprobleem. Ik probeer ze dan mee te nemen in mijn visie zodat ze hier zelf over na gaan denken. Het allermooiste is het wanneer de klant terugkomt en zegt: “Jullie hebben eigenlijk wel gelijk.” Dan heb je natuurlijk meteen een goede score bij de klant want dat betekent ook echt dat ik heb begrepen wat er speelt en waar ze tegenaan lopen. Wanneer er acuut een bepaald issue of probleem naar boven komt dan moeten we hier ook snel en kundig op anticiperen.

We willen de klant zo goed mogelijk helpen en ervoor zorgen dat hij veilig is. Dat zijn assets beveiligd zijn. Dat zijn intellectual property veilig is. Dat er geen ransomaanvallen kunnen plaats vinden. En dat gaat er enorm voor zorgen dat die klant zich gewoon bezig kan houden met zijn eigen business.

Als Pre Sales Consultant Security moet je dus ook heel veel kennis hebben? Hoe houd je je kennis bij?

Jazeker en dat is soms ook best wel pittig want er gebeurt op securitygebied natuurlijk zo veel en het gaat ontzettend snel. Dat is af en toe bijna niet bij te houden. Dus allereerst is het voor mij het heel erg belangrijk dat ik de laatste informatie krijg van onze partners over nieuwe diensten en oplossingen. Daarvoor schakel ik veel met Cisco, CyberArk, ExtraHop, Fortinet, F5 en Palo Alto. Ten tweede volg ik verschillende webinars die voor mij interessant zijn. En ten derde houd ik de media natuurlijk goed in de gaten want er is heel veel nieuws dat relevant is voor mijn functie. Denk bijvoorbeeld aan alle  nieuwsartikelen de laatste tijd over ransomware. Soms heb je het gevoel dat je achter de feiten aanloopt maar dat maakt het juist enorm uitdagend.

Hoe bedoel je dat precies?

De hackers van deze wereld houden nergens rekening mee en bedenken dingen waarvan wij nog niet eens wisten dat het bestaat of dat het überhaupt mogelijk is. Het is dus altijd heel interessant wanneer je weer tegen iets nieuws aanloopt omdat je dan weet dat je weer nieuwe kennis op moet doen om hackers toch te slim af te zijn. We moeten ervoor zorgen dat we als organisatie altijd up to speed zijn met de laatste technieken rondom beveiliging en we moeten ons inleven in die hacker. Wat gaan ze nu weer bedenken? Wat is hun volgende ‘plan’? Dat blijft altijd een uitdaging.

Hoe is de omgang met de collega’s in het team?

We werken volgens de Agile methode, dat betekent dat we iedere ochtend een stand-up hebben met het team om de voortgang van de sprints te bespreken. Het is in deze tijden erg prettig om elkaar toch elke dag online te zien. Gelukkig mogen we af en toe weer naar kantoor waardoor we elkaar ook weer fysiek ontmoeten maar voornamelijk nog online. Tijdens de stand-up heb je iedere dag weer een mogelijkheid om bij te praten maar ook om hulp te zoeken bij collega’s. Je weet zo goed van elkaar waar iedereen mee bezig is en dat geeft een hele goede dynamiek zodat je ook proactief hulp kunt aanbieden. Doordat je elkaar iedere dag ziet blijf je die verbinding met elkaar houden.

Wat maakt jou trots om bij Telindus te werken?

Wat ik altijd heel erg mooi vind is dat wij met onze oplossingen en diensten de klant echt kunnen helpen. Of het nou een heel klein bedrijf is of een grote multinational, dat maakt niet uit. We doen altijd ons uiterste best om het probleem van de klant op te lossen en waarde toe te voegen. Dat doen we met het hele team en ik vanuit het aspect van security. Want naast security helpen we klanten natuurlijk ook met cloud, datacenter en infrastructuur vraagstukken. Wanneer je er dan samen voor hebt gezorgd vanuit verschillende disciplines dat we de gehele infrastructuur voor de klant beter hebben gemaakt zodat de klant minder of geen risico’s meer loopt. Dat maakt me dan trots.

Ook aan de slag bij Telindus?

Hieronder vind je een aantal vacatures die interessant voor je kunnen zijn.

Ervaringen